Néhány évvel ezelőtt a Gyurcsány kormány tálalt ki a tandíj lehetőségével. Akkor Orbán és csapata mindent elkövetett, hogy a diákok minél hangosabbak legyenek, tiltakozzanak, tüntessenek. Mára minden megfordult. Az Orbán kormány vezeti be a tandíjat, és a másik oldal tiltakozik, buzdítja a diákokat. Misem bizonyítja, hogy ebben az egész ügyben a diákok csak egyszerű haszontalan, de akár eredményesen használandó eszközök, ahhoz, hogy eredményesen nekironthassunk a másik oldalnak.

Egyértelmű, hogy záros határidőn belül be kell vezetni a tandíj valamilyen formáját. De dilettáns megélhetési politikusok, képviselők, akik csak a politikai karrierjük miatt aggódnak, sosem fognak használható megoldásokat tenni az asztalra.

Kedves Politikusok!

Mint sok minden más az oktatáspolitika is emberek millióit érinti. Pártállástól függetlenül. Ha csak egy kicsit is szem előtt tartanák a tanulók, hallgatók érdekeit, akkor biztosan megkérdeznék őket is. Ha csak egy kicsit a megoldáson gondolkodnának, és nem pökhendi, magamutogató, hatalmat bármi áron megtartani szándékozó stílusban politizálnának, akkor az elmúlt években régen konszenzusra lehetett volna jutni a kérdés minden szereplőjével. Ha csak egy kicsit hosszabb távra gondolnának, akkor nem akarnának egy hét alatt törvényeket alkotni, vonaton alkotmányt írni.

Kedves felsőfokon tanuló Hallgatók!

Tisztelettel kérem, hogy ne a tagadás legyen az egyetlen jelszavatok, hanem a konstruktivitás. Vigyázni kell a határozott vélemény nyilvánításokkal, mert bármikor igazságtalanná válhat.

Nézzük!

Először is leszögezem: bármilyen megoldás csak akkor megoldás, ha a végén senki nem lesz kirekesztve az egyetemekről, ha senki nem marad le a továbbtanulásról valamilyen megkülönböztetés miatt és senki nem szorul háttérbe csak anyagi okokból. De bizony ez nem csak a felsőoktatás esetében fontos, hanem a szakmai képzés esetén is. Jelenleg a szakmai képzés is vagyonokba kerül. A mesterek komoly összegekért vállalják a fiatalok gyakorlati képzését. Nem a költség a baj, hanem az, hogy ezt csak a szülők pénztárcáját terheli, senki nem ad segítséget hozzá. Mindenki elhiheti, hogy ez semmivel nem kisebb teher, mint a diploma. Az esetek nagy részében szakmunkás tanulónak azok mennek, akiknek még tankönyvre sincs pénzük, nemhogy tandíjra. Ha már a diákok az oktatásért tüntetnek, tegyék ezt "szektor semlegesen" Azt meg kell értenie mindenkinek, hogy nem teljesen igazságos az, ha a bármilyen okból "csak" szakmunkás bizonyítványt szerzett, 18 éves korától adót fizető fiatalok finanszírozzák azoknak az oktatását, akik utána sokszoros jövedelemért fognak dolgozni. Ne gerjesszünk további ellenérzéseket r társadalomban. Ne a felsőfokú tanulókat támogassuk, hanem a TANULÓKAT. Az értéket nem a diplomások teremtik, hanem azok, akik bármilyen iskolai végzettséggel a tarisznyájukban, dolgoznak. A diploma, vagy a szakmunkás bizonyítvány egyenértékű vagy akár "egyen értéktelen". Csak az ember az érték. Az az ember, aki a társadalmi igazságosság oldalán áll, aki elfogadja a helyét és megtesz mindent ami tőle telik. Egy ház építéséhez, rengeteg ember kell. Földmérők, mérnökök, kőművesek, vízszerelők, villanyszerelők, festők, asztalosok, nem utolsó sorban segédmunkások. Ha bármelyik hiányzik nem épül fel a ház. Ezért van nagyon nagy szükség a hatékony oktatásra.

Kérek minden felelős és nem felelős, de felelősen gondolkodó hallgatót és oktatót, hogy egyformán álljanak ki minden iskolai forma, oktatási szint fejlesztése, elérhetősége érdekében. Óriási lemaradásban vagyunk a szakképzésben is. Amennyiben így haladunk rövid időn belül, hiába lesznek kiváló mérnökeink, nem lesznek olyan szakemberek, akik bármit meg is valósítanak. Maradnak a külföldről "importált" szakemberek, véglegesen kiszorítva a magyar dolgozót a piacról. Ez csak a nagyon gazdag országoknak fért bele évtizedekkel ezelőtt. Ma már ők sem tehetik meg. 

A mai gazdasági helyzetben az állam egyedül nem képes megbirkózni az oktatás gazdasági problémájával. Se alsó, sem közép, sem felsőfokon. Alsó fokon fenntartjuk a teljes ingyenességet, cserébe romlik a minőség. Középfokon már vegyes a helyzet. A gimnáziumi oktatás ingyenes, cserébe romlik a minőség. A szakképzés esetében az állam elméletet ingyenesen oktat rendkívül rossz minőségben, gyakorlati oktatás költségeit pedig áthárítja. Ezzel kirekeszt tömegeket minden tudásból. A felsőfokot politikai eszköznek használva, mindig az aktuális célnak megfelelően alakítja. Ezzel a valós szükségletektől teljesen eltéríti az oktatás portfólióját, továbbá társadalmi ellentéteket tart fenn.

Véleményem szerint el kell érni, hogy minden szinten legyen meg az oktatás értéke. Ezt a folyamatot erősíthetné a pedagógusi életpálya. De csak akkor, ha nem politikai célt szolgál. Fel kell építeni egy egymásra támaszkodó többszintes oktatási rendszert. Minden szinten hozzá kell járulni minden szereplőnek a költségekhez, lehetőségeihez mérten. Ebbe nem fér bele az egyenlősdi. Az a politikai gondolkodás, ami az egykulcsos szja-t üzemelteti, teljesen alkalmatlan erre.

Nos mivel a címben már jeleztem, hogy nem értek hozzá, a problémát nem tudom megoldani. De arra jó vagyok, hogy talán elgondolkodnak nálam sokkal okosabbak is a véleményemen.

Szerző: sazoland  2012.12.30. 20:54 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://belebeszelek.blog.hu/api/trackback/id/tr924972455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása